آشنایی با شرکت بیت فینکس سازنده تتر 

در سال 2010 میلادی زمزمه‌هایی درباره ایجاد تتر توسط یک شرکت هنگ‌کنگی مطرح شد. از آنجایی که کارشناسان و متخصصان عرصه فناوری معتقد بودند که بلاک چین بیت کوین قابلیت اجرای چندین رمزارز را دارد، دو گروه مأمور تحقیق و بررسی این ایده شدند. در نهایت پس از بررسی و ادغام تحقیقات و پروژه‌های به دست آمده، توانستند به اطلاعاتی درباره نحوه ایجاد تتر دست پیدا کنند. این دو گروه شامل استارتاپ ریل کوین (Realcoin) و صرافی ارز دیجیتال بیت فینکس (Bitfinex) هستند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با تاریخچه تتر و شرکت سازنده آن آشنا شوید.

iFinex

تاریخچه ارز دیجیتال تتر

در اوایل سال 2014 میلادی تتر با عنوان ریل کوین راه‌اندازی شد که هدف آن سازگار کردن پول دولت با دارایی‌های رمزنگاری جدید بود که در یک بازار فعال جهانی معامله می‌شدند. اما پس از گذشت مدت زمانی با جدایی استارتاپ ریل کوین از پروژه اصلی در نوامبر سال 2014 میلادی به واسطه شرکت iFinex، صاحب صرافی ارز دیجیتال بیت فینکس و مالک تشیکلات تتر، پایه‌گذاری شد و نام آن به تتر تغییر یافت. به عبارتی می‌توان گفت این پروژه توسط مدیر بنیاد بیت کوین، براک پییرس (Brock Pierce) همراه با مهندس نرم‌افزار کریگ سلارز(Craig Sellars)  و کارآفرینی به نام ریو کالینز (Reev Collins) تأسیس شده است.

پیش فرض این رمز ارز دیجیتال، ارائه یک توکن ابزاری است که نمایانگر برخی از ارزهای فیات به نسبت 1:1 است و به واسطه تکنولوژی بلاک چین، پرداخت‌های مرزی را تسهیل می‌کند. ارز دیجیتال تتر، از پلتفرم امنی ‌‌‌‌لیر(Omni Layer)  استفاده می‌کند که یک لایه نرم‌افزاری ساخته شده براساس پروتکل بیت کوین است. شیوه کار بدین شکل است که هر بار توکن‌های جدید تتر صادر می‌شود، امکان ردیابی آن بر روی پلتفرم وجود دارد. این امر موجب می‌شود تا جامعه مجازی از تعداد تترهای آزاد شده جدید آگاهی پیدا کند.

آشنایی با بنیانگذاران ارز دیجیتال تتر

براک پیرس، کارآفرین مشهور و بنیانگذار پروژه‌های مطرح متعددی در بازار ارزهای دیجیتال و دنیای سرگرمی است که در سال 2018 میلادی به تأسیس شرکت سرمایه‌گذاری مشترک «بلاک چین کپیتال» را تأسیس کرد. این شرکت تا سال 2017 میلادی توانست بیش از 80 میلیارد دلار بودجه جمع‌آوری کند. او در سال 2014 مدیر بنیاد بیت کوین که یک سازمان غیرانتفاعی برای کمک به بهبود و ارتقاء بیت کوین است، شد. همچنین یکی از بنیانگذاران شرکت اصلی EOS با ارز دیجیتال Block.one، یکی از بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال موجود در بازار رمزارزهاست.

هش گراف Hashgraph چیست ؟
مطالعه بیشتر ...

ریو کالینز، مدیر عامل شرکت در دو سال اول ابتدایی پیدایش تتر بود. او پیش از این به تأسیس چندین شرکت موفق از جمله شبکه تبلیغات آنلاین بازار ترافیک (Traffic Marketplace)، استودیوی سرگرمی اهرم قرمز (Red Lever) و وب سایت قمار پالا اینتراکتیو (Pala Interactive) پرداخته بود. همچنین از سال 2020 میلادی، در فناوری‌های رسانه هوشمند (Smart Media Technologies)، یک شرکت فناوری بازاریابی و تبلیغات را مدیریت می‌کرد.

کریگ سلارز به غیر از کار روی تتر، بیش از 6 سال عضو بنیاد امنی (Omni) بود. این پروتکل امکان ایجاد و ترید دارایی‌های و ارزهای مبتنی بر قراردادهای هوشمند را روی بستر بلاک چین، برای کاربران فراهم می‌کند. او همچنین در چند شرکت و سازمان ارز دیجیتال دیگر مانند Bitfinex، Synereo، MaidSafe Foundation و Factom فعالیت داشته است.

 

بیت فینکس

تتر و بیت فینکس

صرافی بیت فینکس از سال 2012 میلادی در چین شروع به کار کرده و براساس قانون ویرجین انگلیس اداره می‌شود. محل ثبت این صرافی اگرچه در جزایر ویرجین انگلیس است، اما توسط کمپانی Finex Inc در هنگ‌کنگ اداره می‌شود. تا به امروز رابطه جالبی میان تتر و بیت فینکس تتر، با پلتفرم صرافی بیت فینکس مستقر در هنگ‌کنگ وجود داشته که طی چند سال گذشته تحت نظارت شدیدی قرار گرفته است.

براساس گزارش وب سایت رسمی تتر، این شرکت رهبری بیت فینکس را نیز بر عهده دارد. جی‌ال‌وان‌درولد
(JL van der Velde) به عنوان مدیر عامل هر دو شرکت و جیانکارلو دوازینی (Giancarlo Devasini) به عنوان مدیر مالی اجرایی هر دو عملیات است. افزایش ارزش بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده موجب شد تا توکن‌های جدیدی همچون تتر ایجاد شوند. کارشناسان معتقدند که توکن‌های جدید برای پشتیبانی از ارزش سایر ارزهای رمزنگاری شده استفاده می‌شوند، در حالی که هیچ عاملی برای متوقف کردن فرآیند خرید بیت کوین از سوی مردم با ارزهای فیات یا ارزهای رمزنگاری شده مختلف، در اغلب صرافی‌ها وجود ندارد. شرکت تتر از زمان آغاز فعالیت این ارز دیجیتال اعلام کرده که همواره ذخایر مورد نیاز برای بازگرداندن تمامی توکن‌های موجود در بازار را در اختیار خود دارد، به گونه‌ای که حتی یک دفتر کل از توکن‌های تتر، در ارتباط با ذخیره پولی اصلی خود فراهم کرده است. اما از اوسط سال 2018 میلادی، دسترسی مشتریان آمریکایی به صرافی بیت فینکس قطع شده است.

 

مشکلات ناشی از عدم شفاف‌سازی در شرکت تتر

در حالی که هیچ حسابرسی رسمی در شرکت تتر وجود ندارد، اما این شرکت در ترازنامه موجود در وب سایت خود ادعا می‌کند که بازتاب شفافی از حساب‌های خود ارائه کرده. اما در سال 2017 میلادی، مشخص شد که تتر مجوز حسابرسی حساب‌های خود را توسط یک شخص ثالث نمی‌دهد. حتی کار به جایی رسید که جامعه ارزهای دیجیتال برای انجام حسابرسی کامل شروع به اعمال فشار بر شرکت کرد، تا ترس از ذخایر نقدی ناکافی نسبت به تعداد توکن‌‌‌‌های تتر را کاهش دهد. همین امر موجب شد تا شرکت تتر، خدمات فریدمن ال‌ال‌پی (Friedman) LLP را برای بررسی کوتاهی از مانده حساب‌های خود، بدست آورده و گزارش آن را ارائه دهد. این شرکت در ادامه به امید کاهش نگرانی‌های گروه‌های آنلاین، یادداشتی از گزارشات کوتاه به دست آمده از خدمات فرایدمن ال‌ال‌پی را با حساب‌های شرکت منتشر کرد.

دلایل مخالفت وارن بافت با بیت کوین چیست ؟
مطالعه بیشتر ...

این در حالی است که نقدهای مختلف منتشر شده به صورت عمومی، در نهایت موجب شد تا شرکت‌های زیر مجموعه خود را تهدید به اعمال قانون کند. بر این اساس هر دو شرکت بیت فینکس و تتر در پاسخ به نگرانی‌های مطرح شده در پایان سال، از سوی کمیته بازرگانی خرید کالاهای فدرال (CFTC)، احضاریه دولتی دریافت کردند. همین عامل باعث شد تا تتر فریدمن  (Friedman)در ژانویه سال 2018 میلادی، مجبور به انجام حسابرسی کامل شود، اما روند انجام کار و فرآیند حسابرسی را در کمتر از یک ماه متوقف کرد و مدعی شد که این کار در یک دوره زمانی معقول به پایان نمی‌رسد. چنانچه بلومبرگ نیز به این نکته اشاره کرد که فرآیند انجام این حسابرسی بسیار پیچییده و زمان‌بر است و نتیجه کار در یک زمان معقول مشخص نمی‌شود.

 

گزارش‌های متضاد در خصوص شرکت تتر

با از بین رفتن ارتباط میان تتر و فریدمن ال‌ال‌پی، بیتمکس (Bitmex) گزارشی را مطرح کرد و براساس آن فرض بر این شد که تتر دارای میزان ذخایر نقدی لازم در یک حساب بانکی در پورتوریکو است. اگرچه این گزارش ممکن است تا حدی نگرانی‌های ناشی از اعتبار ادعاهای تتر را از بین ببرد، اما در این بین مقاله‌ای پژوهشی در ماه ژوئن توسط دانشگاه تگزاس منتشر شد که طبق آن، تتر متهم به دستکاری قیمت بیت کوین در سال 2017 میلادی بود. این گزارش با استفاده از الگوریتم‌های مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل داده‌های موجود در بازار، ادعا کرد که خریدهای صورت گرفته توسط تتر، پس از رکود در بازار ارزهای دیجیتال بوده که خود عاملی برای افزایش قیمت و ارزش بیت کوین است.

آیا تتر میتواند جایگزین ارز فیات شود ؟
مطالعه بیشتر ...

در انتها نیز استوارت هاگنر (Stuart Hogner) مشاور عمومی شرکت تتر، در پاسخ به این گزارش به بلومبرگ گفت : “شرکت‌های حسابدار اصلی، حسابرسی‌‌‌‌های رسمی را در شرکت‌‌‌‌هایی که با ارزهای دیجیتال کار می‌کنند، انجام نمی‌دهند. از آنجایی که شرکت‌های بزرگ حسابرسی علاقه‌ای به خطر کردن ندارند، خودمان اقدامات لازم را برای دستیابی به بهترین نتیجه انجام داده‌ایم.”

 

سخن پایانی

در این مطلب با تاریخچه تتر و شرکت سازنده آن آشنا شدیم و دانستیم دو گروه شامل استارتاپ ریل کوین و صرافی ارز دیجیتال بیت فینکس مأمور تحقیق و بررسی قابلیت اجرای چندین رمزارز روی بستر بلاک چین بیت کوین شدند. به عبارتی می‌توان گفت این پروژه توسط مدیر بنیاد بیت کوین تأسیس شده است. تتر در ابتدا با عنوان ریل کوین راه‌اندازی شد، اما پس از گذشت مدت زمانی با جدایی استارتاپ ریل کوین از پروژه اصلی به واسطه شرکت iFinex، پایه‌گذاری شد و نام آن به «تتر» تغییر یافت. در ادامه با بنیانگذاران ارز دیجیتال تتر آشنا شده و هدف از ایجاد چنین رمزارزی را بیان کردیم. همچنین به بررسی مشکلات ناشی از عدم شفاف‌سازی در شرکت تتر و گزارش‌های متضاد مربوط به این شرکت پرداختیم. در حال حاضر قیمت تتر برابر با 1 دلار آمریکا است و امکان خرید تتر از اغلب صرافی‌های خارجی و داخلی نظیر حامی پرداخت وجود دارد.

سوالات متداول

  •  هدف از ایجاد رمزارز تتر چیست؟

در اوایل سال 2014 میلادی تتر با عنوان ریل کوین راه‌اندازی شد که هدف آن سازگار کردن پول دولت با دارایی‌های رمزنگاری جدید بود که در یک بازار فعال جهانی معامله می‌شدند. اما پس از گذشت مدت زمانی با جدایی استارتاپ ریل کوین از پروژه اصلی به واسطه شرکت iFinex، پایه‌گذاری شد و نام آن به «تتر» تغییر یافت.

 

  • بنیانگذاران ارز دیجیتال تتر چه کسانی هستند؟

ارز دیجیتال تتر، توسط مدیر بنیاد بیت کوین، براک پییرس (Brock Pierce) همراه با مهندس نرم‌افزار کریگ سلارز(Craig Sellars)  و کارآفرینی به نام ریو کالینز (Reev Collins) تأسیس شده است.

 

  • پلتفرم استفده شده در ارز دیجیتال تتر کدام است؟

ارز دیجیتال تتر، از پلتفرم امنی ‌‌‌‌لیر(Omni Layer)  استفاده می‌کند که یک لایه نرم‌افزاری ساخته شده براساس پروتکل بیت کوین است. شیوه کار بدین شکل است که هر بار توکن‌های جدید تتر صادر می‌شود، امکان ردیابی آن بر روی پلتفرم وجود دارد. این امر موجب می‌شود تا جامعه مجازی از تعداد تترهای آزاد شده جدید آگاهی پیدا کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: میانگین: ]