استیبل کوین چیست ؟

کارشناسان حوزه رمزارزها، سال‌های پیش‌رو را سال‌های پروژه‌های دیفای می‌دانند اما به طور قطع، امکان دریافت سودهای کلان، بدون وجود استیبل کوین‌ها برای معامله‌گران وجود ندارد. از آنجایی که ماهیت بازارهای مالی پُر فراز و نشیب است و هیچ یک از نمادها ارزش ثابتی ندارند، رمزارزها سال‌های متمادی است در تلاشند تا علاوه‌بر کاربردهای متنوع، به ابزارهایی برای ذخیره‌سازی ارزش‌ها و سرمایه‌‌ها تبدیل شوند و راهی به سمت کاربردهای عمومی در جامعه پیدا کنند. از این رو اغلب معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال، استیبل کوین‌ها را موهبتی برای ذخیره‌سازی سودهای سرسام‌آور می‌دانند.

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنید اما هنوز با مفهوم استیبل کوین آشنایی ندارید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا ضمن بررسی این ارز دیجیتال پایدار، 5 استیبل کوین برتر را به شما معرفی کنیم.

معرفی چند استیبل کوین

آشنایی با استیبل کوین یا ارز دیجیتال پایدار

 

استیبل کوین (Stable Coin) نوعی رمزارز است که به منظور ایجاد ثبات در بازار ارزهای دیجیتال به وجود آمده و همواره قیمت ثابت خود را حفظ می‌کند. طراحی چنین ارزهایی برای حل چالش عدم پایداری در بازار رمزارزهاست تا پایه‌ای محکم برای انجام فعالیت‌های اقتصادی مدرن باشند. از این رو استیبل کوین‌ها برای تریدرها و سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال و صرافی‌ها و تمامی بازارهای مرتبط از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. این روزها استیبل کوین‌های متعددی در صرافی‌های ارز دیجیتال به چشم می‌خورد که هر یک به مرور در حال کسب اعتماد و شهرت هستند و روز به روز موجب افزایش اعتماد مردم به ارزهای دیجیتال می‌شوند.

هر استیبل کوین مکانیزم مخصوص به خود را داشته و از پروتکل‌ها و روش‌های منحصر به فردی برای حفظ ثبات ارزش خود استفاده می‌کند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که اگرچه همه این رمزارزها وثیقه‌هایی برای حفظ ارزش خود دارند، اما ساختار هدف همه آن‌ها حفظ ارزش اولیه است. استیبل کوین‌ها به دلیل اینکه عدم قطعیت را به خصوص در تبدیل، برای مشتریان از بین می‌برند از محبوبیت بسیار بالایی برخوردارند. در واقع زمانی که دنیای رمزارزها به تلاطم می‌افتد، مکان امنی برای ذخیره دارایی‌ها خواهند بود. هرگاه که کاربران نگران آیندۀ بازار شدند، می‌توانند برای حفظ سرمایه خود، رمزارزهایشان را به استیبل کوین تبدیل کنند. بخش دیگری از محبوبیت روزافزون استیبل کوین‌ها به دلیل آگاه‌سازی کاربران به واسطه صرافی ارزهای دیجیتال است که اصلی‌ترین نقطه دسترسی کاربران محسوب می‌شود.

مزایا و معایب استفاده از استیبل کوین‌ها

 

هر یک از کاربران بسته به شرایط خود یکی از انواع استیبل کوین‌ها را انتخاب کرده و از آن استفاده می‌کند. مزایای بسیار زیادی برای استفاده از استیبل کوین‌ها وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از :

 

  • به عنوان ابزاری مناسب برای خرید و فروش در فضای دیجیتال و دنیای واقعی است. برخلاف ارزهای دیجیتال، به دلیل ثبات نسبی ارزش آن در اوج نوسانات، موجب حفظ ارزش دارایی‌ها شده و ضرری را متوجه کاربر نمی‌کند.
  • امکان انتقال دارایی‌ها به صورت دیجیتالی را فراهم کرده و معاملات با هزینه تراکنش کمتر و سرعت بیشتر قابل انجام است.
  • به دلیل استفاده از فناوری بلاک چین، شفافیت و امنیت بالاتری داشته و در صورت بروز مشکل، از طریق مراجع قانونی قابل پیگیری است.
  • استفاده از الگوریتم‌های ساده برای پیاده‌سازی، درک ساختار آن را هم برای کاربران ارزهای دیجیتال و هم برای کاربران ارزهای فیزیکی آسان کرده است.
  • به منظور محافظت از طرفین معامله در سرمایه‌گذاری، از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند.
بهترین ارز جایگزین دلار برای مسافرت های خارجی چیست ؟
مطالعه بیشتر ...

 

مانند هر رمزارز دیگری، استیبل کوین‌ها نیز دارای معایب مختص خود هستند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از :

 

  • با توجه به نوظهور بودن این تکنولوژی نسبت به بیت کوین، آموزش و پذیرش عمومی آن زمان‌بر بوده و افرادی که در پی استفاده از این رمزارزها هستند باید تحت آموزش قرار بگیرند، تا بتوانند به بهترین شکل از آن استفاده کنند.
  • آن دسته از استیبل کوین‌هایی که دارای پشتوانه ارز سنتی هستند، متمرکز بوده و برای ایجاد اعتماد به یک نهاد یا شخص سوم نیاز دارند. همچنین به منظور اطمینان یافتن از میزان ارزش دارایی‌ها، به حسابرسی بیرونی نیازمندند.
  • با توجه به اینکه در بازار استیبل کوین‌ها نوسانات قیمت بسیار اندک است، ترجیح سرمایه‌گذاران نگه داشتن سرمایه در رمزارزها و یا ارزهای دیجیتالی دیگر است. از این رو بازده کمی را در سرمایه‌گذاری خود خواهند داشت.

استیبل کوین

معرفی 5 استیبل کوین برتر در سال 2022

به طور کلی، استیبل کوین‌های برتر در طیف گسترده‌ای از صرافی‌های ارز دیجیتال وجود دارند که توسط دارایی‌های امن پشتیبانی می‌شوند. همه استیبل کوین‌ها به صورت همتا بوده و هیچ یک از آن‌ها به یکدیگر شبیه نیستند. از آنجایی که هر روزه استیبل کوین‌های جدیدی وارد بازار می‌شوند، می‌بایست اطلاعات کافی درباره مقرون به صرفه بودن و نیز سرمایه‌گذار پسند بودن آن داشته باشید. در این بخش به معرفی 5 استیبل کوین برتر سال 2022 می‌پردازیم.

  • تتر (Tether)

این ارز دیجیتال در سال 2014 میلادی به عنوان اولین استیبل کوین و با نام Real Coin وارد بازار رمزارزها شد. معروف‌ترین توکن تتر، USDT نام دارد که با ارزش 77 میلیارد دلاری در بازار ارزهای دیجیتال، بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین استیبل کوین به شمار می‌رود و از آنجایی که 482 صرافی ارز دیجیتال از جمله حامی پرداخت از آن پشتیبانی می‌کند، در دسترس‌ترین استیبل کوین برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران است. اگرچه این استیبل کوین دارای جایگاه رهبری در بازار رمزارزهاست و عملکردی عالی دارد، اما به دلیل چندین بار امتناع از بازرسی، به جُرم انجام فعالیت مجرمانه، تحت نظارت قانونی قرار گرفته. تا جایی که 41 میلیون دلار جریمه شده و مجوز فعالیت در نیویورک را از دست داده است. با این حال وجود اخبار منفی تأثیری بر قیمت تتر و عملکرد آن در بازار رمزارزها نداشته است برای خرید تتر میتوایند از پنل حامی پرداخت استفاده کنید .

آلت چین Altchain چیست ؟
مطالعه بیشتر ...

نکته : وزارت خزانه‌داری امریکا اعلام کرده که کاربران ایرانی به دلیل وجود تحریم‌ها بهتر است از این ارز دیجیتال با احتیاط بیشتری استفاده کنند و از خرید تتر به مقدار بسیار زیاد و یا نگهداری حجم بالایی از آن، خودداری کنند.

  • یواس‌دی‌کوین (USDC)

در سال 2018 میلادی، اولین صرافی ارز دیجیتال عمومی جهان، یواس‌دی‌کوین را معرفی کرد. این ارز دیجیتال با ارزش حدودی 46 میلیارد دلاری جایگاه دومین استیبل کوین با ارزش بازار را به خود اختصاص داده است. این استیبل کوین در 294 صرافی ارز دیجیتال پشتیبانی می‌شود و در کنار نهادهای مالی نظارتی به فعالیت مشغول است تا بتواند به استیبل کوینی امن و قابل دسترس برای سرمایه‌گذاران تبدیل شود. این استیبل کوین بر خلاف تتر، به صورت ماهانه حسابرسی وضعیت ذخایر خود را منتشر می‌کند.

  • بایننس یو‌‌اس‌دی (BUSD)

در سال 2019 میلادی، استیبل کوین بایننس یواس‌دی توسط بایننس، بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال جهان، منتشر شد. این ارز دیجیتال با 3/14 میلیارد دلار جایگاه سومین استیبل کوین با ارزش جهان را به خود اختصاص داده است و تنها 103 صرافی ارز دیجیتال از آن پشتیبانی می‌کند. به همین دلیل، این توکن نسبت به سایر رقبای خود کمتر در دسترس است. با این وجود، مزایای منحصر به فردی را در اختیار کاربران صرافی بایننس قرار می‌دهد. کاربرانی که از این استیبل کوین استفاده می‌کنند به خدمات مختلفی از جمله کارمزد صفر درصد و نیز سپرده کردن استیبل کوین‌های خود در ازای دریافت وام با بازپرداخت ۱۵ درصد در سال، دسترسی خواهند داشت. بایننس یواس‌دی، یکی از تنها سه استیبل کوینی است که نهادهای نظارتی وال استریت آن را تأیید کرده و به صورت ماهانه حسابرسی‌های خود را منتشر می‌کند.

  • ترا یو‌اس‌‌دی (UST)

در سپتامبر سال 2020 میلادی یک استیبل کوین الگوریتمی منتشر شد که با سرعت زیادی در حال رشد است. ترا یواس‌دی از نظر ارزش بازار، چهارمین استیبل کوین بزرگ است که بر روی بلاک چین لونا (LUNA) راه‌اندازی شد. ارزش این استیبل کوین در بازار حدود 10 میلیارد دلار است و تنها 21 صرافی از آن پشتیبانی می‌کند، اما با ارائه یک سیستم امن وام‌دهی در بازار، این کمبود را جبران می‌کند. هر یک از سرمایه‌گذاران می‌توانند رمزارز ترا یو‌اس‌دی خود را به حساب بازدهی (Yield Account) واریز و از پروتکل انکور (Anchor Protocol) بلاک چین ترا استفاده کرده تا بتوانند سود سالانه 20 درصدی را دریافت کنند. مهم‌ترین و اصلی‌ترین چیزی که موجب افزایش محبوبیت ترا یواس‌دی شده است، غیرمتمرکز بودن آن است. به عبارتی به جای استفاده از رویکردهایی نظیر تتر، به صورت الگوریتمی و بر اساس اطلاعات دریافتی از بلاک چین بومی ترا یعنی لونا (Luna) تغییر می‌کند.

  • دای (DAI)

ارز دیجیتال دای به عنوان محبوب‌ترین استیبل کوین وثیقه شده (Collateralized) با ارزشی حدود 9 میلیارد دلاری جایگاه پنجمین استیبل کوین با ارزش بازار را به خود اختصاص داده است که به طور گسترده در 221 صرافی ارز دیجیتال پشتیبانی می‌شود. دای نسبت به سایر استیبل کوین‌ها ساختار فنی و پیچیده‌تری داشته و به جای اینکه به طور مستقیم همچون ترا یواس‌دی، به واسطه دلار آمریکا پشتیبانی شود، از قراردادهای هوشمند برای بلوکه کردن دارایی‌های رمزنگاری شده و تولید توکن بر اساس آن وثیقه، استفاده می‌کند. این استیبل کوین یک برنامه غیر متمرکز بوده و محصول پروتکل میکر (Maker Protocol) است که بر روی بلاک چین اتریوم اجرا می‌شود.

چگونه کیف پول بیت کوین بسازیم ؟
مطالعه بیشتر ...

 

سخن پایانی

 

در این مطلب با استیبل کوین‌ یا همان ارز دیجیتال پایدار آشنا شده و دانستیم نوعی رمزارز است که به منظور ایجاد ثبات در بازار ارزهای دیجیتال به وجود آمده و همواره قیمت ثابت خود را حفظ می‌کند. از این رو کاربرد بسیاری در نقل و انتقالات مالی دنیا دارد، به گونه‌ای که توانسته در مدت زمانی کوتاه وارد دنیای تریدرها شود و جایگاه ویژه‌ای برای خود بدست آورد. در این میان تتر، به عنوان برترین و مهم‌ترین عضو این خانواده به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید مدت زمان زیادی طول نکشد تا برخی از این استیبل کوین‌ها به طور فراگیر جایگزین سیستم‌های پرداخت الکترونیکی مانند پی‌پال و یا سایر پرداخت‌های اعتباری شوند. در ادامه مزایا و معایب استفاده از استیبل کوین‌ها را مورد بررسی قرار داده و به معرفی 5 استیبل کوین برتر بازار ارزهای دیجیتال پرداختیم.

سوالات متداول

 

  •  استیبل کوین چیست؟

نوعی رمزارز است که به منظور ایجاد ثبات در بازار ارزهای دیجیتال به وجود آمده و همواره قیمت ثابت خود را حفظ می‌کند. طراحی چنین ارزهایی برای حل چالش عدم پایداری در بازار رمزارزهاست تا پایه‌ای محکم برای انجام فعالیت‌های اقتصادی مدرن باشند.

 

  • دلایل محبوبیت استیبل کوین‌ها در بین کاربران چیست؟

استیبل کوین‌ها به دلیل اینکه عدم قطعیت را به خصوص در تبدیل، برای مشتریان از بین می‌برند از محبوبیت بسیار بالایی برخوردارند. در واقع زمانی که دنیای رمزارزها به تلاطم می‌افتد، مکان امنی برای ذخیره دارایی‌ها خواهند بود. هرگاه که کاربران نگران آیندۀ بازار شدند، می‌توانند برای حفظ سرمایه خود، رمزارزهایشان را به استیبل کوین تبدیل کنند. بخش دیگری از محبوبیت روزافزون استیبل کوین‌ها به دلیل آگاه‌سازی کاربران به واسطه صرافی ارزهای دیجیتال است که اصلی‌ترین نقطه دسترسی کاربران محسوب می‌شود.

 

  •  استیبل کوین‌های برتر بازار ارزهای دیجیتال کدامند؟

از آنجایی که هر روزه استیبل کوین‌های جدیدی وارد بازار می‌شوند، می‌بایست اطلاعات کافی درباره مقرون به صرفه بودن و نیز سرمایه‌گذار پسند بودن آن داشته باشید. 5 استیبل کوین‌ برتر سال 2022 عبارتند از : تتر (Tether)، یواس‌دی‌کوین (USDC)، بایننس یو‌‌اس‌دی (BUSD)، ترا یو‌اس‌‌دی  (UST)و دای (DAI)

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: میانگین: ]