پادکست قرارداد هوشمند چیست ؟


[column width=”33%”][button type=”default” color=”” target=”” link=”https://hamipardakht.com/wp-content/uploads/2020/11/قرار-داد-هوشمند.mp3″]دانلود پادکست[/button][/column]
 

قرارداد هوشمند چیست ؟

قرارداد هوشمند یک نوآوری بسیار انقلابی است که ما را از اعتماد کردن به دیگران بی نیاز می کند به طور مثال تاکسی های اینترنتی و یا بنگاه‌های معاملات ملکی در آینده با دستیابی به این فناوری که به زبان ساده کد برنامه نویسی است که روی بلاک چین پیاده سازی می شود و در صورت نیاز دستورات خاصی را اجرا می کند. تصور کنید در حمل و نقل عمومی و خرید و فروش و قراردادهای اجاره دیگر هیچ گونه واسطه و یا تقلبی رخ نخواهد داد .

در واقع یک قرارداد معمولی توافقی است بین دو یا چند نفر که آنها را به چیزی در آینده متعهد می نماید کدهای کامپیوتری هم نوعی قرارداد هستند.

به عنوان مثال وقتی از یک سایت فایلی را خریداری می کنید در واقع کدهایی که تعریف شده اند را در قبال روند خریدی که در سایت پیش‌بینی شده آن فایل و یا لینک دانلود را در اختیار شما قرار میدهد .

قرار داد هوشمند و بلاکچین

چیزی که قراردادهای هوشمند را از قراردادهای سنتی متمایز می‌کند استفاده از فناوری بلاک چین است که واسطه را از میان برداشته و ما از اعتماد کردن به واسطه ها بی نیاز می سازد.

زمانی که شما یک قرارداد هوشمند بر روی یک بستر آزاد مانند اتریوم اجرا می کنید دیگر هیچ کس نمی تواند آن را متوقف و جلوی اجرای آن را بگیرد به این برنامه‌ها برنامه‌های غیر متمرکز (dapp) نیز می گوینددر قراردادهای هوشمند حتی برنامه نویسان پروژه نیز نمی توانند قراردادهای ثبت شده در بستر بلاک چین را تغییر و یا حذف و اضافه نمایند.

ارتباط هوش مصنوعی با ارزهای دیجیتال
مطالعه بیشتر ...

انواع خرید آنلاین و یا خرید از طریق دستگاه های موجود در محیط زندگی افراد پس از مبادله به معامله دیگر هیچ کس نمی تواند در پردازش دستگاه متعامل دخل و تصرف نماید.

مثلاً در هنگام خرید الکترونیکی بلیت مترو و پس از انجام تراکنش طبق قرارداد هوشمند دستگاه مبلغی از شما دریافت و بلیط لازم جهت حمل و نقل به شما داده می شود.

ازدیگرویژگی‌های قرارداد هوشمند داده‌های موجود در هر بلاک است که بین اعضای شبکه به اشتراک گذاشته شده و همه یک نسخه از آن را دارند بنابراین جلوگیری از اجرای آن یا دستکاری در آن تقریباً غیر ممکن است زیرا تمام اعضای بلاکچین آن را اجرا می‌کنند نه یک سرور و یک نهاد متمرکز.

برای پیاده‌ سازی قرارداد هوشمند لازم است زبان برنامه نویسی آن پلتفرم را بدانیم مثلاً زبان برنامه نویسی قرارداد هوشمند اتریوم سالیدیتی (solidity)است پس برای نوشتن قرارداد هوشمند در بلاک چین اتریوم نیاز است زبان برنامه نویسی آن را یاد بگیریم .

برای اجرای قراردادهای هوشمند منبعی که اطلاعات خارجی را به قرارداد می دهد تا قرارداد آنها را پردازش کند (اوراکل) نام دارد مثلا اگر قرار است وضعیت ترافیک را بررسی کنید اوراکل می‌تواند سایت اداره راه آن کشور باشد.

اتریوم در حال حاضر محبوب ترین پلتفرم اجرای قراردادهای هوشمند است .

یکی از نقاط قوت قراردادهای هوشمند در زندگی واقعی در هر فرایندی است که بخواهیم نیاز به اعتماد کردن را از بین ببریم این قراردادها می تواندکارآمد باشند.

مثلاً در انتخابات می‌شود که نتایج انتخابات و رای ها در بلاک چین ثبت و در میان نودهای شبکه توزیع شود تمام داده‌های رمزگذاری شفاف و ناشناس هستند این روش هرگونه تقلب را غیر ممکن می سازد.

صرافی ارز دیجیتال در تهران
مطالعه بیشتر ...

با وجود مزایای فوق العاده قراردادهای هوشمند هنوز کامل نیستند و نمی توان از آن در سطح گسترده استفاده نمود و عوامل انسانی در ایجاد کد نویسی وبرنامه نویسی و یا اوراکل های مرجع ،ضعیت قانونی و هزینه‌های پیاده‌سازی ، تعدادی از موانع اجرایی اینگونه قرارادها می باشند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: میانگین: ]