پادکست بلاکچین چیست ؟

بلاک چین چیست ؟

بلاکچین چیست سوالی است که توسط اغلب فعالان حوزه کریپتو پرسیده می شود و احتمالاً درک آن برای افراد تازه کار چندان ساده نیست . با حامی پرداخت همراه باشید تا به تمام این سوالات به زبان ساده پاسخ بدهیم . به زبان ساده بلاک چین یک نوع فناوری ثبت اطلاعات و گزارش است .

برخلاف دیگر منابع ثبت اطلاعات و داده به هیچ عنوان قابل دسترسی و دخل و تصرف و تغییر و هک شدن نیست . زیرا این سیستم میان همه اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته می شود . مفهوم بلاک چین ابتدا با پیدایش بیت کوین به وجود آمد و به سر زبان ها افتاد .

بلاکچین چیستبیت کوین از بلاکچین برای ذخیره اطلاعات دارایی کاربران بهره میبرد برای درک بهتر بلاک‌چین به مثال زیر توجه کنید :مثلاً در یک جمع ۵۰ نفری اطلاعات درج شده روی یک برگه را به اشتراک گذاشته و تمامی افراد از اطلاعات درج شده عکس بگیرند .دیگر هیچ یک از آن جمع نمی تواند آن اطلاعات را حذف و یا دچار تغییر نماید زیرا توسط آن جمع قابل پذیرش نمی باشد .چون آنها یک کپی از نسخه اصلی را دارند حالا این جمع میلیون ها نفری هستند که بیت کوین و اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال بلاکچینی فعالیت می‌کنند.

شایان ذکر است فناوری بلاک چین به صورت خصوصی و سازمانی نیز مورد بهره برداری قرار می گیرد . بسیاری از کارشناسان بر این باورند بلاکچین های سازمانی نمی‌تواند هدف اصلی این فناوری یعنی تمرکز زدایی را به ارمغان بیاورد.

تفاوت کیف پول سرد و گرم در دنیای ارزهای دیجیتال
مطالعه بیشتر ...

بلاک چین چیست و چگونه کار میکند ؟

واژه بلاک چین از دو قسمت بلوک (block) و زنجیره (chain) تشکیل شده است. این فناوری در حقیقت زنجیره ای از بلوک هاست . اطلاعات در بلاک ها ثبت می‌شود و بلاک ها با هم به صورت زنجیره‌ای مرتبط می‌شوند این زنجیره بلاک چین را تشکیل می‌دهد .
خب با تعریف بلاک ها نیز آشنا شدیم برای اینکه این تعاریف را کامل کنیم بهتر است بدانیم هر کدام از این بلوک ها چیزی به نام هش (hash) دارند.

هش چیست

در واقع یک هش رشته های متنی است که از یک تابع ریاضی خاص تولید شده و کاربرد آن جلوگیری از تقلب در سیستم است . هش یک داده یا ورودی همیشه ثابت است و همین باعث جلوگیری از تقلب و تغییر اطلاعات ثبت شده روی بلاک چین می شود .

داده های بلاک چین روی یک سرور و یا کامپیوتر خاص ذخیره نمی‌شوند هر سیستمی که به شبکه متصل باشد یک نسخه از اطلاعات را دریافت می کند که با آن نود(node) می گویند . البته در دنیای واقعی به صورت گسترده بلاک چین مورد استفاده قرار نمی‌گیرد اما با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم مثل توسعه هوش مصنوعی یا اینترنت اشیاء می توان به کاربردهای بیشتر این فناوری امیدوار بود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]