چگونه بیت کوین بخریم؟ | راهنمای گام به گام خرید بیت کوین

بیت کوین، یکی از رایج‌ترین ارزهای دیجیتالی است که نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا پر طرفدار است؛ تا جایی که این روزها افراد تمایل بیشتری برای خرید بیت کوین از خود نشان می‌دهند و می‌خواهند روی تجارت ارزهای رمزنگاری شده سرمایه‌گذاری کنند. اما باید به این نکته توجه داشت که برای ورود به چرخه مبادلات ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین، آگاهی از روش‌های خرید و فروش نه تنها لازم، بلکه ضروری است. در ابتدا ممکن است ورود به عرصه ارزهای دیجیتال کمی ترسناک به نظر برسد، این در حالی است که با کسب دانش و آگاهی می‌توانید علاوه‌بر انجام معامله، در انواع سرمایه‌گذاری‌های کوتا‌مدت و یا بلند‌مدت خود به سود برسید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به دغدغه شما درباره این که «چگونه بیت کوین بخریم» پاسخ دهیم.

مراحل خرید و سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین

قبل از انجام هر کاری، برای ورود به عرصه معاملات ارزهای دیجیتال همچون بیت کوین و سرمایه‌گذاری بر روی آن، توصیه می‌شود آگاهی لازم را در این زمینه کسب کنید. به خصوص که ارزهای دیجیتال همواره با نوسانات بسیار شدیدی مواجه بوده و عدم دانش کافی در این زمینه، می‌تواند ضررهای جبران‌ناپذیری را وارد کند. هر یک از شما به عنوان یک کاربر، برای انجام معاملات خرید و فروش بیت کوین باید مراحلی را پشت سر بگذارید که در ادامه به شرح گام به گام هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

 

کیف پول بلاکچین

1. نصب یک کیف پول برای خود

اولین مرحله برای شروع به کار خرید بیت کوین، تهیه کیف پول بیت کوین است که محلی برای حفظ و نگهداری پول‌های دیجیتال شما به حساب می‌آید و می‌توانید از طریق آن معاملات خود را انجام دهید. به عبارتی آنچه که برای خرید و فروش بیت کوین به آن نیاز دارید، آدرس عمومی و کلید خصوصی درون کیف پول شماست. این کیف پول‌ها در سه نسخه سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و کاغذی وجود دارند. «بلاک چین» یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین آن‌هاست که با داشتن محیطی ساده و آسان، امکان استفاده را برای همه افراد، از جمله افراد مبتدی ممکن می‌سازد. مراحل ساخت اکانت کیف پول آنلاین در بلاک چین عبارت است از :

  •  ابتدا وارد سایت بلاک چین به نشانیwww.blockchain.com شوید.
  •  سپس بر روی گزینه دریافت کیف پول رایگان (Get a Free Wallet) یا ثبت‌نام (Sign UP) کلیک کنید.
    در این مرحله با وارد کردن یک ایمیل معتبر و انتخاب پسوردی مناسب و قوی، گزینه ایجاد کیف پول من (Create My Wallet) را انتخاب کنید تا کیف پول بلاک چین شما ساخته شود.
    به محض اولین ورودتان به سایت، ایمیل تأیید از سوی سایت، برایتان ارسال خواهد شد.
    برای انجام مبادله به آدرس کیف پول خود نیاز خواهید داشت که می‌توانید با کلیک روی گزینه درخواست (Request) آن را دریافت کنید.

پیشنهاد میشود از کیف پول های سخت افزاری یا موبایلی برای نگهداری از بیت کوین استفاده کنید به دلایل مسائلی از جمله تحریم ها استفاده از کیف پول های آنلاین با ریسک های  فراوانی برای ایرانیا همراه است .

2. پیدا کردن یک فروشنده معتبر
پس از نصب کیف پول نوبت خرید بیت کوین از یک فروشنده معتبر است. در این مرحله می‌بایست درخواست خود را با یک رقم دلخواه به ثبت برسانید. البته این مرحله مختص کسانی است که مبادلات خود را به صورت آنلاین و از طریق سایت انجام می‌دهند. هرگاه فروشنده با رقم مد نظر شما برای فروش موافقت کرد، خرید بیت کوین انجام می‌شود. اگر مایلید به صورت حضوری و از شخص حقیقی بیت کوین بخرید، می‌توانید در صرافی‌های آنلاینی که این امکان را فراهم کرده‌اند ثبت‌نام کنید و سپس با انتخاب شهر محل سکونت، درخواست خرید خود را ثبت کنید. با انجام این کار، تمامی آگهی‌های مربوط به فروش بیت کوین در شهر محل سکونت شما برایتان نمایش داده می‌شود. اکنون می‌توانید با شخص فروشنده تماس گرفته و برای مبادله در جایی قرار بگذارید.
پیدا کردن فروشنده معتبر از مهم‌ترین نکاتی است که بهتر است در آن مهارت کافی به دست آورید. سعی کنید فروشنده‌ای را انتخاب کنید که روش پرداختی مد نظر او با روش پرداختی شما یکسان بوده و حداقل یک سال از تاریخ ایجاد حساب کاربری وی گذشته باشد. در ادامه نیز بازخورد سایر کاربران را درباره او بررسی کنید.

کوین چیست ؟
مطالعه بیشتر ...

احراز هویت

3. ثبت‌نام در صرافی و احراز هویت
با توجه به این که هیچ قانونی در راستای خرید و فروش بیت کوین وجود ندارد، کلاه‌برداری‌های زیادی در این زمینه روی می‌دهد و چون ردیابی آن امکان‌پذیر نیست، عده زیادی سرمایه خود را از دست داده‌اند. به مرور زمان روش‌های مختلفی برای احراز هویت کاربران شکل گرفت که هیچکدام مطمئن به نظر نمی‌رسیدند. اما هم اکنون در صرافی‌های آنلاین از روشی برای احراز هویت استفاده می‌شود که بر اساس آن خریدار یا فروشنده از شخص مقابل می‌خواهد تصویری از خود به همراه کارت ملی و کارت بانکی بگیرد و دست نوشته‌ای با توضیحات کامل بنویسد که در آن مشخص باشد در چه تاریخی، به چه منظور و برای چه کسی گرفته شده است. توصیه ما به شما این است که در صورت ارسال این عکس برای کاربر مقابل، آن را تا پایان تأیید تراکنش نزد خود نگه دارید.

4. انتقال پول به فروشنده از طریق کارت بانکی و ارائه آدرس کیف پول
برای این که بتوانید بیت کوین مورد نظر خود را خریداری کنید، باید ابتدا حساب ریالی خود را در صرافی مورد نظر شارژ کنید. اگر صرافی‌ای که در آن ثبت‌نام کرده‌اید به گونه‌ای است که می‌توانید به صورت مستقیم از آن خریداری کنید؛ صرافی مقدار بیت کوین درخواست شده از سوی شما را پس از شارژ حساب، به آدرس کیف پولتان واریز خواهد کرد. اما این شامل همه صرافی‌ها نمی‌شود؛ برخی از صرافی‌ها تنها نقش واسط را بین فروشنده و خریدار ایفا می‌کنند. یعنی زمانی که شما حساب کاربری خود را شارژ کرده و مقدار بیت کوین درخواست شده خود را ثبت کردید، صرافی برایتان فروشنده معتبری را پیدا کرده تا مبادله بین شما انجام شود.

توکن ارز دیجیتال چیست ؟
مطالعه بیشتر ...

5. دریافت بیت کوین از فروشنده انتقال به آدرس کیف پول
وقتی فرآیند انتقال پول به اتمام رسید، فروشنده مقدار بیت کوین درخواست شده از سوی شما را به آدرس کیف پولی که در اختیار وی قرار داده‌اید، انتقال می‌دهد.

6. تهیه نسخه بک آپ از کیف پول
به طور حتم یکی از مهم‌ترین کارهایی که بعد از ساخت کیف پول باید انجام دهید، تهیه یک نسخه پشتیبان یا به اصطلاح گرفتن بک آپ (Backup) است. زیرا در صورتی که از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه نکرده باشید و بنابه دلایلی اتفاق ناخوشایندی برای حساب شما بیفتد، راهی برای بازیابی بیت کوین‌‌های شما وجود نخواهد داشت. مراحل تهیه نسخه پشتیبان به صورت زیر است :

  •  پس از این که وارد کیف پول خود شدید، بر روی گزینه Security Center کلیک کنید.
  •  در این مرحله می‌بایست دکمه Backup Funds را انتخاب کنید.
  •  اکنون نوبت آن رسیده تا کلمات بازیابی را یادداشت کنید. برای اطمینان خاطر از یادداشت درست کلمات بازیابی، از شما خواسته می‌شود تا آن را دوباره در سایت وارد کنید.
  •  با انجام این کار، تیک سبز رنگی نمایان می‌شود که نشان دهنده موفقیت‌آمیز بودن عملیات تهیه نسخه پشتیبان است. تمام توان خود را برای حفظ و نگهداری کلمات بازیابی و قرار دادن آن در جایی امن به کار برید و هرگز در اختیار دیگران قرار ندهید.

اگرچه سایت‌های خارجی معتبری برای خرید و فروش بیت کوین وجود دارند، اما ایرانی‌ها برای انجام معاملات خود به حساب‌های بین‌المللی از جمله ویزا و مسترکارت نیاز دارند که اغلب افراد به آن دسترسی ندارند. برای همین صرافی‌های آنلاین ایرانی نظیر حامی پرداخت گزینه راحت‌تری برای انجام این معاملات خواهند بود. از این رو شما در سایت ایرانی حامی پرداخت می‌توانید با استفاده از کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب، خرید و فروش ارزهای دیجیتالی خود را همچون بیت کوین به ریال انجام دهید.

معرفی 5 ارز دیجیتال برتر حوزه هوش مصنوعی در سال 2023
مطالعه بیشتر ...

سخن پایانی

شرکت‌های متعددی در ایران وجود دارند که می‌توانند در سرمایه‌گذاری روی بیت کوین به شما کمک کنند، اما مهم‌ترین اصل برای انجام هر معامله و توافقی، اعتماد است. توصیه ما به شما این است که ضمن مشاوره گرفتن از شرکت‌های معتبر، با افزایش سطح آگاهی و دانش خود به انجام هر چه بهتر معاملات بپردازید تا سود بیشتری کسب کنید. در این مطلب تلاش کردیم به دغدغه شما درباره این که «چگونه بیت کوین بخریم» پاسخ داده و تمامی مراحل را به تفصیل برایتان شرح دهیم.

سوالات متداول

  •  آیا امکان این وجود دارد که بدون احراز هویت، بیت کوین خریداری کنیم؟
    بله – امکان خرید و فروش بیت کوین در شبکه‌های اجتماعی همچون گروه‌های تلگرامی، بدون احراز هویت امکان‌پذیر است اما ریسک بسیار زیادی را با خود به همراه دارد. زیرا احتمال مجرم بودن فرد و یا کلاه‌برداری وجود دارد. از این رو انجام معامله هرگز بدین شیوه توصیه نمی‌شود.

 

  •  چه میزان کارمزد برای خرید بیت کوین در نظر گرفته شده است؟
    این میزان به طور معمول بر اساس تعرفه‌ای که صرافی‌ها تعیین می‌کنند، محاسبه می‌شود و ممکن است از یک صرافی به صرافی دیگر متفاوت باشد. اما در حالت کلی می‌توان کارمزد خرید بیت کوین را برحسب حجم تراکنش‌ها در بازه بایت محاسبه کرد. در این صورت اگر حجم تراکنش‌های شما بسیار پایین باشد، شاید معامله با توجه به کارمزدی که از حسابتان کسر می‌شود، چندان اقتصادی نباشد.

 

  •  ارزان‌ترین راه برای خرید بیت کوین کدام است؟
    از آنجایی که ماینرها هیچ هزینه‌ای را بابت کارمزد دریافت نمی‌کنند، خرید بیت کوین از این استخراج کننده‌ها می‌تواند ارزان‌ترین روش برای خرید بیت کوین باشد.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: میانگین: ]