چرا از بیت کوین استفاده کنیم؟

در دنیای امروز، روش‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که خرید بیت کوین یکی از این روش‌هاست. بیت کوین به عنوان فرم جدیدی از پول، چند وقتی است که وارد جریان اصلی معاملات بازار شده؛ اما هنوز عده بسیار زیادی از مردم هستند که به درک کاملی از این ارز دیجیتالی نرسیده‌اند و نمی‌دانند که چرا باید برای استفاده و رسمی شدن آن تلاش کنند.
شاید شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که درباره استفاده و خرید بیت کوین تردید دارید یا آن را ریسک بزرگی برای سرمایه‌گذاری می‌دانید. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل استفاده از بیت کوین بپردازیم.

بیت کوین

دلایل اصلی استفاده از بیت کوین

همانطور که می‌دانید بیت کوین اولین ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که در سال 2009 میلادی توسط شخصی به نام ساتوشی ناکاماتو (Satoshi Nakamato) ایجاد شد. بیت کوین را، هم می‌توان به واسطه ارزهای رایج خرید و فروش کرد و هم می‌توان از طریق اینترنت و به واسطه نرم‌افزارهای مخصوص، به صورت مستقیم بین دو کاربر انتقال داد. در اینجا به بررسی مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل استفاده از بیت کوین می‌پردازیم که عبارتند از :

  • سرعت بسیار بالای بیت کوین
    شاید شما هم تاکنون انتقال (ارسال یا دریافت) پول را به صورت بین‌المللی تجربه کرده باشید و مدت زمان بالای انجام این تراکنش ها شما را آزرده‌خاطر کرده باشد. چرا که انتقال‌های سنگین بین‌المللی به طور معمول با تأخیر زیادی انجام می‌شود. اما این محدودیت‌ها در مورد بیت کوین وجود ندارد و شما می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن تراکنش‌ های خود را انجام دهید که در معاملات روزمره به طور متوسط بین 10 دقیقه تا یک ساعت زمان خواهند برد. به عنوان مثال می‌توانید از طریق بیت کوین ، مبالغ سنگین همچون یک میلیون دلار را در مدت زمانی کمتر از یک ساعت انتقال دهید. از یاد نبرید که هرچه میزان کارمزد در نظر گرفته شده بیشتر باشد، سرعت انجام تراکنش نیز بیشتر خواهد بود.
  •  ارزان بودن بیت کوین
    بیت کوین برای ثبت نام در شبکه هیچ هزینه‌ای از شما دریافت نمی‌کند و تمامی مراحل آن اعم از افتتاح حساب یا به نوعی ساخت کیف پول، به صورت رایگان انجام می‌شود. این در حالی است که شما برای افتتاح حساب در بانک علاوه‌بر پرداخت هزینه اولیه به منظور افتتاح حساب، به ازای هر تراکنش، مبلغی را به بانک پرداخت خواهید کرد. اگر پول خود را در بانک نگهداری کنید، به بانک سود رسانده و اگر تراکنشی را انجام دهید، به ازای هر تراکنش، اعتباری را به بانک می‌افزایید.
  • عدم وابستگی به نهاد یا سازمان
    با توجه به این که ارز دیجیتال بیت کوین یک ارز غیرمتمرکز است و به هیچ نهاد یا سازمانی وابسته نیست، شما مالک حقیقی آن هستید و نیاز به اعتماد کورکورانه به نهاد یا سازمان واسطی ندارید.
  • امنیت بالا به دلیل عدم ریسک برگشت وجه
    تراکنش هایی که در شبکه بلاک چین ثبت می‌شوند، به واسطه کلیدهای عمومی و خصوصی به امضاء می‌رسند. هر بیت کوینی پس از ارسال، دیگر متعلق به شخص فرستنده نیست و بدون رضایت گیرنده قادر به بازیابی آن نخواهد بود. بارها شاهد این موضوع بوده‌ایم که اشتباهات سیستمی در تراکنش های بانکی موجب برگشت پول یا انتقال آن به شخص دیگری شده؛ اما همین ویژگی موجب شده تا امکان جعل و تقلب در بیت کوین به صفر برسد.
  •  راحت‌تر از کارت‌های اعتباری
    امروزه اگرچه اکثر تراکنش ها توسط کارت‌های اعتباری و به صورت اینترنتی انجام می‌شود؛ اما باز هم مشکل گم کردن کارت و نداشتن رمز پویا وجود دارد. برای رفع این موضوع، افراد می‌بایست به بانک مراجعه کنند تا به صورت مجدد کارت خود را دریافت کرده و یا رمز پویایشان را فعال کنند. در این میان بیت کوین کار را برای کاربران خود ساده کرده است. زیرا با استفاده از شبکه بلاک چین و انجام تراکنش ‌ها بر روی این بستر، دیگر نیازی به کارت اعتباری نخواهد بود و تراکنش ها بر روی آن ثبت و ذخیره می‌شود. از این رو برای ارسال یا دریافت بیت کوین، تنها آدرس مبدأ یا مقصد لازم است.
  •  عدم وجود تورم در بیت کوین
    همه دولت‌ها برای تأمین پول کشور، از پول‌های فیات استفاده می‌کنند که فاقد پیشتوانه فیزیکی هستند. از آنجایی که هیچ محدودیتی برای تولید و چاپ این پول‌ها وجود ندارد، در صورت نیاز می‌توانند هر مقدار که تمایل دارند، پول چاپ کنند. همین امر موجب می‌شود تا هر چه میزان پول در کشور زیاد شود، ارزش آن کاهش و تورم در جامعه افزایش پیدا کند. اما بیت کوین محدود است و براساس پروتکل‌های موجود تنها امکان استخراج 21 میلیون از این رمزارز وجود دارد؛ از این رو تورمی در کار نخواهد بود.
  • حریم خصوصی بالا در بیت کوین
    از مهم‌ترین مزایایی که موجب شده بیت کوین به عنوان بهترین ارز دیجیتال شناخته شود، حریم خصوصی بالای آن و ناشناس بودن در تراکنش هاست. این شبکه به گونه‌ای طراحی شده که تراکنش های انجام شده از سوی شما، با نام مستعار ذخیره و هویت شما فاش نمی‌شود. در نتیجه اطلاعات شخصی شما در شبکه بیت کوین قرار نمی‌گیرد. همین ویژگی موجب شده تا هکرها امکان شناسایی شما را نداشته و بتوانید با خیال راحت و به صورت ناشناس، معاملات روزانه خود را انجام دهید. البته برای استفاده از خدمات مربوط به بیت کوین نظیر کیف پول‌ها، صرافی‌ها و … شاید نیاز به ثبت‌نام باشد؛ اما برای استفاده از خود شبکه بیت کوین به ثبت‌نام نیازی نیست.
  • عدم نیاز برای اعتماد به دیگران
    شما برای استفاده از سیستم‌های متعارف بانکی، برای نگهداری و انتقال پول، نیاز دارید به واسطه‌های مختلف اعتماد کنید و اطلاعات مهم خود را در اختیار آن‌ها قرار دهید. اما در شبکه بیت کوین به دلیل غیرمتمرکز بودن، نیازی به هیچ‌کس نخواهید داشت. زمانی که به ارسال یک تراکنش می‌پردازید، این تراکنش تنها به وسیله کلید خصوصی‌ای که خودتان در اختیار دارید، امضاء و تأیید می‌شود. سپس یک استخراج ‌کننده یا ماینر ناشناس آن را تأیید و تراکنش تکمیل می‌شود. در واقع بیت کوین بستری را فراهم آورده که برای انجام تراکنش‌ ها نیازی به اعتماد به دیگران نباشد.
  •  مالکیت واقعی بیت کوین
    به طور حتم به این قضیه آگاهید که شرکت‌هایی که به ارگان‌های خصوصی و دولتی وابسته‌اند، ممکن است روزی دارایی‌های شما را بلوکه کنند. هیچ کاری نیز در این میان از دست شما ساخته نخواهد بود. بیت کوین برخلاف شرکت‌های تجاری، مالکیت واقعی دارایی‌تان را در اختیار خودتان قرار داده و هیچ خطری از جانب بیت کوین شما را تهدید نمی‌کند. بلکه این خود شما هستید که تصمیم می‌گیرید چه زمانی، چه مقدار بیت کوین را به چه حسابی واریز کنید. به عبارتی در بیت کوین، هیچ‌کس توانایی مصادره پول شما را ندارد، مگر آن که امنیت کیف پول خود را حفظ نکنید.
  • حق توزیع پول
    با وجود پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی که در صنعت چاپ می‌بینیم، اما دولت‌ها مجوز چاپ پول را به شما نمی‌دهند. در صورتی که بیت کوین شما را به انجام این کار تشویق می‌کند. برای این منظور کافی است چند سخت‌افزار مناسب را تهیه کرده و چند نرم‌افزار ساده را نصب کنید تا به یک استخراج کننده یا ماینر تبدیل شوید و از این راه درآمد خوبی کسب کنید. شاید تصور این که حتی در زمان خواب هم بتوانید به واسطه کامپیوترهایتان پول‌سازی کنید، وسوسه‌انگیز باشد.
چگونه بیت کوین بخریم؟ | راهنمای گام به گام خرید بیت کوین
مطالعه بیشتر ...

 

دلایل استفاده از بیت کوین

 

سخن پایانی

در این مطلب با مفهوم بیت کوین آشنا شده و به بررسی مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل استفاده از بیت کوین پرداختیم. به عبارتی، دلایل منطقی برای استفاده از این ارز دیجیتال را بیان کردیم تا در صورتی که برای استفاده از آن شک و تردیدی دارید، با برطرف شدن نگرانی‌ها و تردیدهایتان، بتوانید با اشتیاق بیشتری در این حوزه فعالیت کنید و با افزایش روز افزون قیمت این ارز دیجیتال، به سود برسید. اگرچه با گذشت زمان بیت کوین تلاش می‌کند تا با استفاده از فناوری‌های نوین، معدود مشکلات موجود در بستر بلاک چین را نیز برطرف کند؛ اما نباید از یاد ببرید که هرگز تمام دارایی خود را در این راه سرمایه‌گذاری نکنید.

سوالات متداول

  • بیت کوین چیست؟
    نوعی پول الکترونیکی و اولین ارز دیجیتال غیرمترکز است که وظیفه انتقال پول را در بستر بلاک چین بر عهده دارد.

 

  •  مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل استفاده از بیت کوین کدام است؟
    سرعت بسیار بالا، ارزان بودن، عدم وابستگی به نهاد یا سازمان، امنیت بالا به دلیل عدم ریسک برگشت وجه، راحت‌تر از کارت‌های اعتباری، عدم وجود تورم، حریم خصوصی بالا، عدم نیاز برای اعتماد به دیگران، مالکیت واقعی و حق توزیع پول از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل استفاده از بیت کوین است.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: میانگین: ]