تتر یا دای؟ کدام استیبل کوین بهتر است؟

بخش قابل توجهی از معاملات روزانه رمزارزها، به واسطه استیبل کوین‌ها انجام می‌شود. تا جایی که می‌توان گفت، بازار استیبل کوین‌ها تحت تأثیر ارزهای دیجیتالی همچون تتر و دای قرار دارد. مهم‌ترین ویژگی بارز این ارزهای دیجیتال، ثابت بودن قیمت آن‌هاست که تریدرها را از نوسانات شدید قیمتی در امان نگه می‌دارد. ارز دیجیتال دای که یک استیبل کوین غیرمتمرکز است، چند وقتی است که مورد استقبال معامله‌گران قرار گرفته و به عنوان جایگزینی برای استیبل کوین متمرکز تتر استفاده می‌شود. اما این استیبل کوین‌ها چه تفاوتی با هم دارند و کدام یک برای معامله در بازار ارزهای دیجیتال بهترند؟ این سوالی است که در ذهن اغلب معامله‌گران بازار رمزارزها وجود دارد. اگر شما هم به دنبال پاسخ این پرسش هستید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با بررسی مزایا و معایب دو استیبل کوین تتر و دای، به آن پاسخ دهیم.

در پاسخ به سوال استیبل کوین چیست میتوان گفت استیبل کوین ها رمز ارز هایی هستند که قیمت همواره ثابتی معادل یک دارایی دارند برای مثال استیبل کوین تتر همواره معادل 1 دلار ارزش دارد .

Tether wallpaper

آشنایی با ارز دیجیتال تتر (Tether)

تتر، یک ارز رمزنگاری شده بر بستر بلاک چین است که ارزش آن نشان ‌دهنده ارزش دلاری آمریکاست و به آن دسته از صرافی‌هایی که نمی‌توانند با دلار و بانک‎ها معامله کنند، نقدینگی ارائه می‌دهد. وجود نوسانات شدید در بازار رمزارزها موجب پیدایش تتر و سایر استیبل کوین‌ها شده است. به عبارتی می‌توان تتر را به عنوان واسطی بیت ارزهای فیات و ارزهای دیجیتال دانست که همواره دارای ارزشی برابر با 1 دلار است. وجود تتر تأثیرات قابل توجهی بر بازار ارزهای دیجیتال داشته و موجب کاهش نوسانات بازار شده است.

مزایای ارز دیجیتال تتر

یکی از دلایل اصلی رونق بازار ارزهای دیجیتال، وجود استیبل کوین ها به خصوص تتر است. به همین دلیل استفاده از استیبل کوین به هیچ وجه برای آن دسته از افرادی که قصد استفاده از نوسانات بازار را دارند توصیه نمی‌شود. برخی از مهم‌ترین مزایای ارز دیجیتال تتر عبارتند از :

 

  • دریافت سود حاصل از معاملات و حفظ و نگهداری از آن
  • انجام معاملات ظرف چند دقیقه بدون نیاز به سیستم بانکی برای ثبت تراکنش‌ها
  • انتقال سریع و ارزان پول بدون مراجعه به صرافی تنها با پرداخت هزینه کارمزد شبکه بلاک چین
  • محافظت از سرمایه در برابر تورم سالانه و کاهش ارزش پول ملی
  • کارایی بسیار بالا در بسترهای معاملاتی و حل مشکل دسترسی به منابع ارزی برای انجام معاملات
چگونه بیت کوین بخریم؟ | راهنمای گام به گام خرید بیت کوین
مطالعه بیشتر ...

معایب ارز دیجیتال تتر

اگرچه ارز دیجیتال تتر امکانات بسیاری را برای کاربران خود فراهم کرده، اما نگرانی‌های بسیار زیادی در خصوص آن وجود دارد. همین نگران‌های موجب تأمل و تفکر بیشتر کاربران برای خرید تتر شده است. برخی از مهم‌ترین معایب استفاده از ارز دیجیتال تتر عبارتند از :

 

  • متمرکز بودن و قابل اعتماد نبودن شرکت و نهاد مدیریتی پشتیبان آن
  • مشکلات قانونی به دلیل مخالف دولت‌ها و دید منفی آن‌ها نسبت به ارزهای دیجیتال
  • وابستگی به ارزهای فیات و تأثیرپذیری از آن‌ها

dai wallpaper

آشنایی با ارز دیجیتال دای (Dai)

ارز دیجیتال دای یک استیبل کوین در بلاک چین اتریوم با توکن ERC20 و میزان ارزش آن یک دلار است. هدف اصلی از طراحی دای، حفظ نسبت دقیق و برابر با دلار آمریکاست. دای برخلاف تتر، ارزش خود را به واسطه پشتوانه دلار آمریکایی نگهداری شده توسط یک شرکت یا نهاد، حفظ نمی‌کند، بلکه از وام وثیقه‌ای در اتر و ارز رمزنگاری شده اتریوم حفظ می‌شود. به عبارتی می‌توان گفت که دای ارزی است که کاربران آن را وام گرفته و سپس به بازپرداخت وام خود می‌پردازند. توکن سیستم وام‌دهی نیز MakerDAO است که به محض گرفتن وام، کوین دای را ایجاد می‌کند و به سادگی همچون توکن استاندارد اتریوم عمل می‌کند.

 

مزایای ارز دیجیتال دای

 

اگرچه دای بسیار پیچیده است و به گفته برخی کاربران این پیچیدگی آن را مبهم کرده است، اما یکی از ایده‌آ‌ل‌ترین ارزهای دیجیتال برای استفاده در معاملات محسوب می‌شود، زیرا قیمت آن همانند سایر استیبل کوین‌ها ثابت است. مهم‌ترین مزایای استفاده از ارز دیجیتال دای عبارتند از :

 

  • امکان استفاده از دای با در اختیار داشتن حداقل میزان موجودی
  • ارز جایگزین و پایدار و وسیله ورود منابع مالی برای شهروندان کشورهایی با بی‌ثباتی شدید اقتصادی
  • دارای سیستمی با شفافیت بالا و غیرمتمرکز همراه با دسترسی کامل کاربران به دارایی‌های خود
  • به صرفه بودن هزینه و سرعت عملکرد بالا در زمان پردازش
  • امکان استفاده از قدرت نفوذ توکن دای از طریق سیستم DSR و کسب درآمد از سود حاصل از آن
  • انجام معاملات به صورت 24 ساعته و در تمام طول هفته و نهایی شدن آن‌ها در عرض چند دقیقه
  • پشتیبانی بسیاری از صرافی‌های معتبر دنیا از این رمزارز
  • برخورداری از امنیت بسیار بالا به واسطه سیستم MakerDAO با انجام ممیزی‌ها و تحقیقات گسترده
  • استفاده توسعه دهندگان از ارز دیجیتال دای در قراردادهای هوشمند
  • دارای یکی از بزرگ‌ترین اکوسیستم‌های دیفای دنیا با ارزشی بیش از 4/1 میلیارد دلار

 

معایب ارز دیجیتال دای

با وجود تمام ویژگی‌های مثبتی که استیبل کوین دای دارد اما نکات منفی‌ای نیز در آن وجود دارد. برخی از مهم‌ترین معایب استفاده از ارز دیجیتال دای عبارتند از :

چگونه کیف پول بیت کوین بسازیم ؟
مطالعه بیشتر ...

 

  • پیچیدگی در سطح فنی و دشواری دسترسی به آن برای تازه واردهای دنیای DeFi
  • تنوع بسیار کم تعداد ارزهای مورد پذیرش به عنوان وثیقه و ایجاد مشکل سیستمی
  • خطرات احتمالی به هنگام استفاده از Maker Vault و ریسک‌پذیری بالای آن
  • احتمال هک معروف DAO بر روی قراردادهای هوشمند شفاف و غیرقابل تغییر آن

 

مزیت خرید دای نسبت به خرید تتر

 

همانطور که می‌دانید ارزهای دیجیتال تتر و دای، هر دو جزء استیبل کوین‌ها بوده و همواره دارای قیمت ثابت و برابر یک دلار هستند. هر دوی این استیبل کوین‌های نیز به واسطه یک قرارداد هوشمند ایجاد شده‌اند، اما تفاوت اصلی در نحوه اداره آن‌هاست. از آنجایی که تتر با پشتوانه شرکت تتر اداره می‌شود، اگر روزی بنابه هر دلیلی این شرکت وجود نداشته باشد یا به عبارتی منحل شود، تترهای موجود هیچگونه ارزشی نخواهند داشت. استیبل کوین دای به دلیل غیرمتمرکز بودن دارای عملکرد متفاوتی است و به هیچ سازمان یا نهادی وابسته نیست که روی آن کنترل داشته باشد.

نکته بعدی مربوط به نوع قراردادهای هوشمندانه این استیبل کوین‌هاست. شاید کمتر کسی از این قضیه اطلاع داشته باشد که این امکان در قراردادهای هوشمند تتر وجود دارد که تترهای شما را حتی در کیف پول شخصی‌تان مسدود کند و یا به اصطلاح بسوزاند. اگرچه تا کنون شرکت تتر مدعی شده که از چنین امکانی استفاده نکرده و وضع این قانون، تنها به منظور پیشگیری از سوء استفاده‌های احتمالی است. اما باز هم وجود چنین قانونی، یک نکته منفی در نگهداری بلند مدت این استیبل کوین ایجاد می‌کند. این در حالی است که در استیبل کوین دای به علت غیرمتمرکز بودن، همه چیز به طور کامل شفاف بوده و هیچ شخص، نهاد یا سازمانی امکان کنترل دارایی‌های شما را نخواهد داشت.

 

دای، جایگزین بهتر تتر برای کاربران ایرانی

 

هم اکنون در بازار ارزهای دیجیتال، هشدارهای نگران کننده‌ای در مورد احتمال مسدود شدن رمزارز تتر وجود دارد. افزایش میزان اقدامات نظارتی نهادها و سازمان‌ها، روی صرافی‌های ارز دیجیتال و همچنین اطلاع‌رسانی شرکت سایفرتریس درباره امکان مسدود شدن دارایی‌های دیجیتال در آدرس کیف پول‌های کشورهای تحریم شده، موجب نگرانی‌های بزرگی برای معامله با اینگونه از رمزارزها شده است.

می‌دانید که قیمت تتر با علامت اختصاری USTD همواره ثابت و برابر با یک دلار بوده و نوسانات بازار رمزارزها بر روی آن بی‌تأثیر است. اما چون روش صدور و تعیین قیمت تتر به واسطه شرکت توسعه‌دهنده آن تعیین می‌شود، یک استیبل کوین متمرکز است. از آنجایی که امکان بلوکه کردن آدرس آن توسط شرکت وجود دارد، گزینه خوبی برای معاملات کاربران ایرانی محسوب نمی‌شود. زیرا به ازای هر توکن صادر شده باید یک شخص یا نهاد با ارزش یک دلار به عنوان پشتوانه‌ای برای آن وجود داشته باشد تا به حساب شرکت تتر واریز شود که هنوز ابهامات موجود در زمینه مرتفع نشده است.

تفاوت کیف پول سرد و گرم در دنیای ارزهای دیجیتال
مطالعه بیشتر ...

 

سخن پایانی

 

در این مطلب با دو استیبل کوین تتر و دای آشنا شده و به بررسی مزایا و معایب هر یک پرداختیم. امروزه استیببل کوین‌ها بخش قابل توجهی از معاملات روزانه ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده‌اند. یکی از مهم‌ترین ویژگی بارز این دارایی دیجیتال، ثبات قیمت آن است که همواره معادل با یک دلارند. این ویژگی موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاران و معامله‌گران از نوسانات شدید بازار ارزهای دیجیتال در امان باشند. در ادامه به بررسی مزایای خرید دای نسبت به خرید تتر پرداخته و علل بهتر بودن آن را برای کاربران ایرانی بررسی کردیم. با این وجود تتر در مقایسه با دای یا سایر استیبل کوین‌ها پرچمدار بوده و از حجم بازار و معاملات روزانه بیشتری برخوردار است. شما می‌توانید با استفاده از صرافی حامی پرداخت تمامی معاملات بازار ارزهای دیجیتال را با خیالی آسوده انجام دهید.

 

سوالات متداول

 

  •  مزایای خرید دای نسبت به خرید تتر در چیست؟

 

نحوه اداره : از آنجایی که تتر با پشتوانه شرکت تتر اداره می‌شود، اگر روزی بنابه هر دلیلی این شرکت وجود نداشته باشد یا به عبارتی منحل شود، تترهای موجود هیچگونه ارزشی نخواهند داشت. استیبل کوین دای به دلیل غیرمتمرکز بودن دارای عملکرد متفاوتی است و به هیچ سازمان یا نهادی وابسته نیست که روی آن کنترل داشته باشد.

نوع قراردادهای هوشمند : شاید کمتر کسی از این قضیه اطلاع داشته باشد که این امکان در قراردادهای هوشمند تتر وجود دارد که تترهای شما را حتی در کیف پول شخصی‌تان مسدود کند و یا به اصطلاح بسوزاند. این در حالی است که در استیبل کوین دای به علت غیرمتمرکز بودن، همه چیز به طور کامل شفاف بوده و هیچ شخص، نهاد یا سازمانی امکان کنترل دارایی‌های شما را نخواهد داشت.

 

  •  چرا دای، جایگزین بهتر تتر برای کاربران ایرانی است؟

در استیبل کوین متمرکز تتر، امکان بلوکه شدن آدرس توسط شرکت توسعه‌دهنده وجود دارد، بنابراین گزینه خوبی برای معاملات کاربران ایرانی محسوب نمی‌شود. اما دای به دلیل غیرمتمرکز بودن، از چنین مشکلی برخوردار نیست.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: میانگین: ]